Ole Lislerud

Landskap

1950, Greytown, South Africa 

Malerier fra Ole Lislerud i nettgalleriet

Rekonstruksjon og assosiasjon gjennom skrift

OLE LISLERUD har gjennom flere desennier vært en sentral og betydelig keramiker,- eller kunstner som han foretrekker å kalle seg, både i norsk og internasjonal sammenheng. Han har vært en av de fremste talsmenn for en dreining av keramikkfaget bort fra funksjonelle former mot keramikk som fri kunst. Hans kritikk av det han oppfatter som snevre og tradisjonelle holdninger i det norske keramikkmiljøet, har vært tydelig. Som lærer og professor i keramikk gjennom mer enn 30 år på Kunsthøyskolene i Bergen og Oslo har han hatt stor innflytelse på flere generasjoner keramikere og på fagets utvikling. Han har oppmuntret studentene til å ha høye ambisjoner og ansporet dem til å tenke i store formater, være samfunnsengasjerte og orientere seg internasjonalt. Da Kunsthøyskolen i Oslo flyttet inn i nye lokaler, sørget han for at keramikkavdelingen fikk utstyr som tilfredsstilte de nye krav til faget og gjorde skolens verksted til et ettertraktet arbeidssted for norske og utenlandske keramikere.  Oslo International Ceramic Symposium som han tok initiativ til og var medarrangør av i 1990 og 2003, var viktige hendelser i det norske miljøet.  
Ole Lisleruds kunstneriske innsats har først og fremst vært knyttet til utsmykningsoppdrag, både i Norge og i utlandet.  Felles for disse er at de underordner seg og spiller sammen med arkitekturen, samtidig som de tar et selvstendig standpunkt på måten de understreker og gir et visuelt uttrykk for bygningens funksjon. 
Portaler i alle størrelser har vært et meningsbærende gjennomgangstema i hans kunstneriske virke. De symboliserer et magisk møte mellom fortid og nåtid, menneskenes mange passasjer og overganger fra en tilstand til en annen. Skrift som assosiasjonsskapende ornamenter har blitt et kjennemerke på hans virksomhet, ofte i kombinasjon med grafitti. 
Han er ikke fremmed for å utrykke et sterkt samfunnsengasjement i sin kunst og vil gjerne provosere og skape debatt. 
Lislerud benytter seg av alle kunstneriske genre og teknikker, maleri, skulptur, grafikk, kalligrafi og sgrafitto, men leiren er en hovedsak, Få keramikere har som han kunnskap om leirens tåleevne og muligheter. 
Det har vært viktig for ham å utvikle seg som kunstner samtidig som han har vært lærer. Han er en av få norske kunstnere med en internasjonal karriere. Med sin enorme energi og store arbeidskapasitet har han maktet å delta på utstillinger og utføre store utsmykningsoppdrag over hele verden. 

Utdanning

1977

Oslo Academy of Art and Design, Norway

1973

Law School, University of Oslo, Norway 

1968

Rorkes Drift Art Centre Zululand, South Africa 

Soloutstillinger (utvalgt)

2016

Galleri Nobel, Oslo, Norway 

2016

Todd Weiner Gallery Kansas City, USA

2016

Gallery Tucano Torino Italy 

2016

Sokyo Gallery Kyoto Japan 

2016

Nynorsk Kultursentrum og Volda & Ørsta Kunstlag, Norway 

2016

Galleri Henrik Gerner Moss, Norway 

2015

Gallery Colla Micheri Liguria, Italy 

2015

Gylden Kunstverk, Drammen, Norway 

2015

Bærum Kunstforening, Norway 

2014

Palazzo ODDO, Albenga, Italy 

2014

Rosso & Nero, Museo Terzorio ARA Village, Alassio, Italy 

2014

Vestfold Kunstsenter Tønsberg, Norway 

2014

Bærum KunstHall, Fornebu Norway 

2013

Ground ZERO Art Gallery, Grand Hotel Alassio, Italy 

2013

Galleri Nobel, Oslo, Norway 

2013

Galleri URD, International Arts Festival Bergen, Norway 

2013

Gallery Asker Art Society, Norway 

2013

Gallery Sandnes Art Society, Norway

2013

Asker Kulturhus, Performing Arts Centre, Litterature Festival, Norway 

2012

Tophane-I Amire Culture & Art Center, Tekubbe Gallery Istanbul, Turkey 

Gruppeutstilling (utvalg)

2016

Museo Teracina Centro Storico, Italy - Passato e Presente 

2015

Shigaraki Museum of Contemporary Ceramics, Japan 

2015

Museo Casa Asger Jorn Albissola, Italy 

2015

Pani di T3rra, Centro Culturale Paraxo Alassio, Italy2015

2015

Galleri Nobel, Tønsberg, Norway 

2015

Gallery Kjeldaas Oslo, Norway 

2014

AA Tao Museum Rongchang, Changqing, China 

2014

KulturKonsept, Residence Scott, Nice France 

2014

Museo Contemporano Architectura Roma, Italy 

2014

Bianco & Nero,Museo Castello Romano Andora, Italy 

2014

Kunstnerforbundet Oslo, Norway 

2014

Galleri Nobel, Tønsberg, Norway 

2014

Gallery Kjeldaas Oslo, Norway 

2014

Galleri Hebbe Lille, Thor Heyerdahl 100 year Anniversary Vollen in Asker, Norway 

2013

The 3 International Art Festival of Resistance in Teheran, Iran 

2013

Project – Underground Bucharesti, Romania 

2013

Ground ZERO, Albenga Italy 

2013

Great China Museum of Ceramic Art Jingdezhen, China 

2013

1th Bienal International De Ceramica Artistica Aveiro, Portugal 

2013

The 2nd SanBao International Ceramic Art Exhibition, Gallery SanBao, China 

2013

Arne Nordheim Retrospective, Henie Onstad Art Centre, Høvikodden Norway 

2013

Kunstformidleren, Atriet I Kvadraturen Oslo, Norway 

2013

Galleri Voksenåsen Oslo, Norway 

2013

Galleri URD Bergen, Norway 

2013

Galleri Heer Oslo, Norway 

2013

Galleri Gulden Drammen, Norway 

2012

Houston Museum of Fine Art, The Garth Clark Collection Texas, USA 

2012

University of Central Missouri Gallery of Art, USA 

2012

Varazdin City Museum, Croatia 

2012

Great China Museum of Ceramic Art, Jingdezhen, China 

2012

Shanghai ART Expo. China 

2012

Gallery URD Bergen, Norway 

2012

The National Museum of Norway 

2012

MEGAsculpture, Gallery Seilduken Oslo National Academy of The Arts, Norway 

1992


Utvalgte priser og utmerkinger

2015

Norwegian Ministry of Foreign Affairs 

2008

OCA Office for Contemporary Art, Norway International Grant 

2008

AC Houens and C Mohrs Foundation Grant 

2000

ISCP Grant, The International Studio & Curatorial Program, New York 

1998

Japan Scandinavia Sasakawa Foundation Grant 

1997

Fullbright Foundation Research Grant, Bemis Foundation of The Arts, USA 

1995

Japan Scandinavia Sasakawa Foundation Grant 

1990

City of Oslo Art Grant 

1985

Japan Scandinavia Sasakawa Foundation Grant