Bente Elisabeth Finserås

sildakjem

1957- , Oslo

DRØMT SCHUBERT

Når Bente Elisabeth Finserås snakker om at musikk er en så visuell kunstart, eller at bilder klinger, så er det ikke bare talemåter. Om bilderammen ikke er for stor, sånn at hun må ty til akryl, ter hun seg som den reneste magiker: koker, banker og farger plantefiber, spenner gas over sveisede rammer og legger fiberen på lag for lag; det kan bli både tjue og tredve sjikt før bildet er ferdig. Resultatet blir samtidig de reneste trommeskinn; med bomullsfiber klinger det dumpt og bløtt, mens lin eller brennesle gir en metallisk klang.

Utenforskapets drama preger verkene, flyktningen i drift, hundens rasende flukt, fuglens vaktsomme øye; husene, vinduene som surreale speil. Nærvær og glemsel. Konsentrasjon og essens i buen: Spill!

Ett bilde er en sluttet stillstand. En utstilling er hendelser i tid. Som musikk, med sine hoved- og sidetemaer, sine pauser, sine hvileskjær.
Det kjennes litt som om Bente har drømt Schubert. – Synne Skouen

HÅNDLAGET PAPIRKUNST

Jeg støper store ark av hamp som jeg overfører en blanding av grafikk og tegning på, arkene blir montert flytende mellom to glass. Min interesse for håndlaget papir våknet i 1998 og jeg så muligheter for å bearbeide fiber både med tanke på maleri og skulptur.

I 2002 tok jeg privatundervisning ved Carriage House i New York for å øke min kompetanse vedrørende bearbeiding av forskjellige plantefibre. Målet var å kunne bygge opp bilder og skulpturer kun med fiber.

Teknikken er som følger: Ulike fibertyper som f.eks. brennenesle og tulipaner brytes ned og bygges opp etter hva slags grovhet og krympeevne jeg ønsker. Plantene renses, kokes, bankes og farges inn. Linfiberen skriver seg også fra linduker som er brutt ned/delt i en ”hollender”. Bomull kjøper jeg også som ferdigpressede flak som bløtes og vispes. Bildene bygges systematisk opp i tynne lag og tørkes for hvert sjikt.

Fiber som f.eks. lin og brennenesle krymper med en slik kraft når de tørker at de danner “trommeskinn”. Derfor brukes stålramme når jeg overstiger et visst format.

Søylene er støpt rundt former sydd av stålnetting. Papirmassen (pulp) er sprøytet på i tynne lag ved hjelp av kompressor og sprøytepistol. Hvert sjikt bearbeides og tørkes før det neste sprøytes på. Søylene har fra 15-30 lag pulp i forskjellig kvalitet. Stålnettingen fjernes etter tørk.

Bilder og skulpturer kan bestilles etter andre mål og fargepreferanser.

Utdanning

2003Privattimer hos Carriage House Papermill, New York
1988MA fra Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design (SHKD)
1983Privatelev hos grafiker Olav Bjørgum, Hamar

Separatutstilling (utvalg)

2016Galleri Nobel, Oslo
2016Moss Kunstforening
2015Smöga Kammarmusikfestival, Sverige
2014Galleri Kunstrommet, Trondheim
2013Festspillkunstner, Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival: Oslo Domkirke
2013Galleri Nobel, Oslo
2010Kristiansund Kunstforening
2007Galleri Nobel, Oslo
2005Ryvarden Fyr, Sveio
2004Galleri Kjeldaas, Oslo
2003Galleri Storø, Svalbard
2002Vigelandmuseet, Oslo
2000Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim
1999Erkebispegården, Trondheim. Lydinstallasjon: Njål Sparbo
1999Den Gamle Logen, Oslo: Installasjon og konsert m. Njål Sparbo
1998Festspillutstilling i Fjøsangersamlingene, Bergen
1998Nordland Musikkfestuke, Bodø. Lydinstallasjon: Njål Sparbo
1998Vestbanevarieté, arr. Ny Musikk, Oslo. Lydinstallasjon: Njål Sparbo

Gruppeutstilling (utvalg)

2013Art Domain, Leipzig, Tyskland (juryert)
2011Rådhusgalleriet, Oslo
2008Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits (juryert)
2008Galerie Gora, Montréal, Canada
2007Florenze Biennale, Italia
2007Art Domain Gallery, Leipzig, Tyskland (juryert)
2006Galleri Skåra, Fredrikstad
2005Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits (juryert)
2003Ringve Museum, Trondheim
2003Work show i Munch museet, Oslo
2002 Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits (juryert)
2001Juryert vårutstilling : Galleri Steen, Oslo (juryert)
2001Kunstforeningen Verdens Ende, Tjøme
1999Galleri Grafill, Oslo: Årets illustrerte bøker og billedbøker
1995Sjømannskirken, De Forenede Arabiske Emirater
1985Glomdalsmuseet, Elverum

Stipender

2015Kunstnerforeningens prosjektstøtte
2002Grafills reisestipend
2000 Norsk kulturråds debutantstøtte
2000Norsk kulturråds utstyrsstøtte
1997 Statens Nærings og Distriktsutbyggingsfonds etableringsstipend
1985Kong Haakons utdanningsstipend
1984Kong Haakons utdanningsstipend