1957, Trondheim / Oslo
DRØMT SCHUBERT
 
Når Bente Elisabeth Finserås snakker om at musikk er en så visuell kunstart, eller at bilder klinger, så er det ikke bare talemåter. Om bilderammen ikke er for stor, sånn at hun må ty til akryl, ter hun seg som den reneste magiker: koker, banker og farger plantefiber, spenner gas over sveisete rammer og legger fiberen på lag for lag; det kan bli både tjue og tredve sjikt før bildet er ferdig. Resultatet blir samtidig de reneste trommeskinn; med bomullsfiber klinger det dumpt og bløtt, mens lin eller brennesle gir en metallisk klang..Kanskje bare et spørsmål om tid før de klingende trommebildene kommer?
 
Foreløpig henger de der, som en skjult mulighet. Man vet aldri helt hvor Bente skal. Hun er i trappen, på vei opp. Det tar sin tid, hun ser seg stadig tilbake, og skal videre, og gjøre det hun må. Hvem vet egentlig når et bilde er ferdig? Må ikke det hodet bort, sier ikke den utstrakte kroppen som liksom er skyllet i land av vær og vind, nok? Nei sier jeg, tilskueren, gjesten. Det hodet sier alt. Men jeg vet også hvor forstyrrende sånne utenfra-blikk kan være, underveis.
 
00-en-vinterreise-70-x-60-cmDen aktuelle utstillingen viser refleksjoner over Lieder-syklusen “Winterreise”, av Wilhelm Müller og Franz Schubert (1797-1828). Den klinger ikke annu dazumal. Det er ikke et romantisert jeg her. Utenforskapets drama derimot, flyktningen i drift, hundens rasende flukt, fuglens vaktsomme øye; husene, vinduene som surreale speil. Nærvær og glemsel. Konsentrasjon og essens i buen: Spill!
 
 
Ett bilde er en sluttet stillstand. En utstilling er hendelser i tid. Som musikk, med sine hoved- og sidetemaer, sine pauser, sine hvileskjær (landskapene?).
 
Det kjennes litt som om Bente har drømt Schubert.
 
Synne Skouen

 

stille-100-x-44-cm

Bente Elisabeth Finserås har Master i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Bergen og adjunktutdanning fra Høgskolen i Hedmark. Hun har vært stipendiat og senere lektor i fargeteori ved KHIO. Finserås har en svært allsidig praksis, både innenfor tegning, maleri, håndlaget papir og design, og hun har vunnet flere priser i Tyskland og Sveits. Hun har illustrert bøker og CD cover, og har vært webansvarlig i Quattro AS siden 1997, med vekt på webdesign for kunstnere. Bente har hovedsakelig arbeidet som billedkunstner, men også undervist, holdt kurs og foredrag. Hun har motatt stipendier fra Norsk Kulturråd, Grafill og Kunstnerforeningen og er medlem av NBK ( Norske Billedkunstnere) og IAPMA (International Association of Hand Papermakers and Paper Artists).

blomster-70-x-70-cm

Finserås forteller selv om sine malerier i håndlaget papir:

I 1998 lette jeg etter papir som tok imot kulltegning på en tilfredsstillende måte. Det endte med at jeg lagde papiret selv. Jeg støpte store ark av hamp som jeg overførte en blanding av grafikk og tegning på, arkene ble montert flytende mellom to glass. Min interesse for håndlaget papir var våknet og jeg så muligheter for å bearbeide fiber både med tanke på maleri og skulptur.

I 2002 tok jeg privatundervisning ved Carriage House i New York for å øke min kompetanse vedrørende bearbeiding av forskjellige plantefibre. Målet var å kunne bygge opp bilder og skulpturer kun med fiber.

Teknikken er som følger: Ulike fibertyper som f.eks. brennenesle og tulipaner brytes ned og bygges opp etter hva slags grovhet og krympeevne jeg ønsker. Plantene renses, kokes, bankes og farges inn. Linfiberen skriver seg også fra linduker som er brutt ned/delt i en ”hollender”. Bomull kjøper jeg også som ferdigpressede flak som bløtes og vispes. Bildene bygges systematisk opp i tynne lag og tørkes for hvert sjikt.

Fiber som f.eks. lin og brennenesle krymper med en slik kraft når de tørker at de danner “trommeskinn”. Derfor brukes stålramme når jeg overstiger et visst format.

Søylene er støpt rundt former sydd av stålnetting. Papirmassen (pulp) er sprøytet på i tynne lag ved hjelp av kompressor og sprøytepistol. Hvert sjikt bearbeides og tørkes før det neste sprøytes på. Søylene har fra 15-30 lag pulp i forskjellig kvalitet. Stålnettingen fjernes etter tørk.

Bilder og skulpturer kan bestilles etter andre mål og fargepreferanser.

CV
Utdanning, utvalg:
2003 Privattimer hos Carriage House Papermill, New York
1988 MA fra Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design (SHKD)
1983 Privatelev hos grafiker Olav Bjørgum, Hamar
 
Separatutstillinger / installasjoner, utvalg:
2016 Galleri Nobel
2016 Moss Kunstforening
2015 Smöga Kammarmusikfestival, Sverige
2014 Galleri Kunstrommet, Trondheim
2013 Festspillkunstner, Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival: Oslo Domkirke
2013 Galleri Nobel, Oslo
2010 Kristiansund Kunstforening
2007 Galleri Nobel, Oslo
2005 Ryvarden Fyr, Sveio
2004 Galleri Kjeldaas, Oslo
2003 Galleri Storø, Svalbard
2002 Vigelandmuseet, Oslo
2000 Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim
1999 Erkebispegården, Trondheim. Lydinstallasjon: Njål Sparbo
1999 Den Gamle Logen, Oslo: Installasjon og konsert  m. Njål Sparbo
1998 Festspillutstilling i Fjøsangersamlingene, Bergen
1998 Nordland Musikkfestuke, Bodø. Lydinstallasjon: Njål Sparbo
1998 Vestbanevarieté, arr. Ny Musikk, Oslo. Lydinstallasjon: Njål Sparbo
 
Priser:
2013 ”Palm Art Merit Award”. Art Domain Group, Leipzig, Tyskland
2008 2. pris i ”Palm Art Award”. Art Domain Gallery, Leipzig, Tyskland
2002 2. pris i ”Triennale Internationale du Papier”. Musée de Charmey, Sveits
2000 Trondheimsprisen ( arr. Natt og Dag) for årets utstilling
 
Juryerte utstillinger/konkurranser:
2013 Art Domain,  Leipzig, Tyskland
2008 Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits
2007 Art Domain Gallery,  Leipzig, Tyskland
2005 Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits
2002 Triennale Internationale du Papier , Charmey, Sveits
2001 Juryert vårutstilling : Galleri Steen, Oslo
1999 Juryert vårutstilling : Galleri Steen, Oslo
 
Gruppeutstillinger, utvalg:
2011 Rådhusgalleriet, Oslo
2008 Galerie Gora, Montréal, Canada
2007 Florenze Biennale, Italia
2006 Galleri Skåra, Fredrikstad
2003 Ringve Museum, Trondheim
2003 Work show i Munch museet, Oslo
2001 Kunstforeningen Verdens  Ende, Tjøme
2000 Galleri Holmenbukta, Nesbru
1999 Galleri Grafill, Oslo: Årets illustrerte bøker og billedbøker
1995 Sjømannskirken, De Forenede Arabiske Emirater
1985 Glomdalsmuseet, Elverum
 
Stipendier:
2015 Kunstnerforeningens prosjektstøtte
2002 Grafills reisestipend
2000 Norsk kulturråds debutantstøtte
2000 Norsk kulturråds utstyrsstøtte
1997 Statens Nærings og Distriktsutbyggingsfonds etableringsstipend
1985 Kong Haakons utdanningsstipend
1984 Kong Haakons utdanningsstipend
 
Bokprosjekter, utvalg:
2015 ”Sorgen kommer ubedt”. Samarbeidsprosjekt med forfatter Ragna Dalen, Verbum forlag
1990 Ide, konsept og tegninger til billedboken “Apen som ville se bak,  en ødelagt ABC”. Tekst: Gustav Lorentzen, Ex Libris 1990. http://www.gustav.no/Apen.html
1986-95 Div. illustrasjonsoppdrag for norske forlag
 
Yrkespraksis, utvalg:
2011-13 Kurs i tegning og akvarell for Nestor Seniorutvikling, Vestfold
2005-14 Webløsninger for div kunder
2005 ”Farger i musikk”: Forelesninger og konserter med baryton Njål Sparbo
2004 ”Kan man høre farger?” Forelesninger og konserter med baryton Njål Sparbo
1996-02 Foreleser i fargelære ved Merkantilt Institutt i Bergen
1998 Kurs i fargeteori bl a for Jotun i De Forenede Arabiske Emirater
1991-93 Kurs i form/ farge og bokillustrasjon ved SHKD
1991-92 Studiekonsulent ved SHKD, 33 % stilling
1989 Høgskolelektor i fargelære ved SHKD, vårsemester
1988 Stipendiat i fargelære ved SHKD, høstsemester
 
Verv:
2013- Stemmefører for soprangruppen I Oslo Filharmoniske Kor
2010-11 Vara i styret for Billedkunstnerne I Oslo og Akershus
1990-93 Vara for styreleder i Bergen Filharmoniske Kor
 
Medlemsskap:
NBK
IAPMA ( The International Association of Hand Papermakers and Paper Artists)
Kunstnerforeningen